English Language teaching and learning

Authors

  • Maria Cristina Ferreira Author
  • Ricardo Esteves Kneipp Author

Keywords:

TOEFL®, Educational Video Games, English Language teaching and learning

Abstract

Nowadays, people from various spheres of society, from different social and economic levels and age groups have changed the way they have fun and learn. This phenomenon occurs due to video games consumption and production and, in particular, to interactive technologies which surround our daily lives. Similarly, video games have demonstrated an increasingly capacity not only to entertain, but also to contribute in a playful and engaging way for the knowledge construction and acquisition. On the whole, many popular products developed by the game industry do not provide material for the educational field. On the other hand, those that prioritize teaching, more specifically the teaching of modern foreign languages, refer to a less attractive format and emphasize what is reproduced in traditional education for English as a foreign language teaching and learning. The Idiomas Sem Fronteiras Program, developed by the Education Ministry (MEC) aims to encourage foreign language learning, as well as to provide opportunities for Brazilian students to access universities abroad. To meet this demand, the program offers the application of proficiency tests to measure the ability of foreigners in the English Language at academic level. The main objective of this present work is to present the prototype of a digital game with an educational purpose regarding English Language teaching and learning.

Author Biographies

  • Maria Cristina Ferreira

    Possui Graduação em Letras pela Fundação André Arcoverde (1992), Especialização (lato sensu) em ensino/aprendizagem em Língua Inglesa e Mestrado em Linguística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2006). É professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, com ênfase em Inglês para Fins Específicos, nas áreas de Informática para Internet e Jogos Digitais; ministra a disciplina de Jogos de Entretenimento Educativo. Atua como pesquisadora do grupo de pesquisa LISEDUC, desenvolvendo projetos de jogos educacionais para ensino/aprendizagem de Língua Inglesa.

  • Ricardo Esteves Kneipp

    Doutor em Educação na Universidad Católica de Santa Fé (UCSF), mestre em Ensino de Ciências da Saúde e Ambiente pelo Centro Universitário Plínio Leite, Especialista em Gestão Pública (UFF), Especialista em Informática na Educação (UFLA), Gestão Estratégica (UCAM) e em Planejamento, Implementação e Gestão de EaD (UFF). Graduado em Ciências da Computação pela Universidade Católica de Petrópolis (1996). Diretor Geral e Professor do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio de Janeiro, Campus Engenheiro Paulo de Frontin. Pesquisador e Vice Líder do Grupo de Pesquisa LISEDUC - Laboratório de Informática, Sociedade e Educação. Experiência em Tutoria de Informática Educativa e Gestão de Projetos. Coordenei o Curso de Sistemas de Informação, o Núcleo de EAD e a Pós Graduação em Gestão de Projetos e Negócios em TI da Faculdade de Minas. Certificação IT Service Management Foundation (ITIL). Atualmente estou coordenando o projeto: Gamificando o TDAH e a Dislexia. Sócio efetivo e Representante Institucional da SBC - Sociedade Brasileira de Computação e Sócio da Sociedade Brasileira para o Progresso da Pesquisa – SBPC.

Published

2023-10-25