Problematization of the definition of concept albums, and an attempt to apply it to the discography of Brazilian Popular Music

Authors

  • Lauro Meller Author
  • Edson Pereira Silva Author

Abstract

Conceptual records definition have challenged theorists, although the idea of albums that are created with a clear intention of unity between their songs is something that seems evident. In this work, the problem is approached from a continuous model in which the records would range from loose to strict concept albums. In this way, the difficulties of a categorical definition are resolved without, however, closing the discussion. From this point onwards, the albums Canções praieiras (Dorival Caymmi, 1954), O povo canta (CPC, 1962) e Sociedade da Grã Ordem Kavernista (Raul Seixas, Sérgio Sampaio, Mirian Batucada and Edy Star, 1971) are analysed in an attempt to synthesize the methodology and possible solutions to the evident, but elusive, problem of this product of the cultural industry that is the concept album.

Author Biographies

  • Lauro Meller

    Lauro Meller é Professor Associado II na Escola de Ciências e Tecnologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Doutor em Letras pela PUC-Minas, com estágio pós-doutoral no Institute of Popular Music, Universidade de Liverpool. Autor de Poetas ou Cancionistas? Uma discussão sobre música popular e poesia literária (Appris, 2015) e Iron Maiden: uma jornada através da História (Appris, 2018).

  • Edson Pereira Silva

    Edson Pereira Silva possui bacharelado em Biologia Marinha (1988) e mestrado em Genética pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1991), doutorado em Genética pela University of Wales-Swansea (1998) e pós-doutorado em Genética Molecular pela University of Swansea. Atualmente é professor associado da Universidade Federal Fluminense. Tem experiência na área de Genética, com ênfase em Genética de Populações de Organismos Marinhos, atuando principalmente nos seguintes temas: teoria evolutiva, epistemologia e ensino. Além disso, participa dos grupos de pesquisa Interferências Literatura & Ciência (Letras UFF) e Literaturas, Linguagens & Contextos (Letras UFRRJ). Publicou o livro de poemas marEmoto em 2018 pela Editora Texto Território e o artigo “Música popular e as contradições do processo de modernização no Brasil: o projétil tropicalista” na revista Matraga (DOI: 10.12957/matraga.2022.70330) em 2023.

Published

2024-08-01